Sunday 1 April 2012

TEKNOLOGI WAYARLES



logo_wireless_icon
Dalam perkembangan peringkat telekomunikasi tentunya kita sering mendengar mengenai wireless, wireless merupakan penghubung dua perangkat yang tidak mengunakan media kabel. teknologi wireless merupakan teknologi tanpa kabel, dalam melakukan hubungan telekomunikasi tidak lagi mengunakan media atau  kabel tetapi dengan menggunakan gelombang elektromagnetik sebagai pengganti kabel.


Pada masa kini perkembangan teknologi wireless berkembang dengan pesat, dimana setiap saat kita selalu memerlukan telokominikasi, hal ini dapat terbukti dengan semakin banyaknya penggunaan telefon bimbit, selain itu berkembang pula teknologi wireless yang digunakan untuk mengakses internet :



* Infrared (IR)
* Wireless wide area network (bluetooth)
* Radio Frequency (RF)
* Wireless personal area network /telefon bimbit(GSM/CDMA)
* Wireless lan (802.11)


Beberapa Contoh Teknologi Wireless

1. Teknologi yang sudah lama namun, pasti kita tidak begitu sedar itu merupakan salah satu Wireless, iaitu Frekuensi Radio. Frekuensi Radio ini merupakan salah satu perintis Wireless, yang sekarang sudah banyak digunakan dalam teknologi selanjutnya seperti bluetooth dan lain-lain.


2. Selanjutnya iaitu Infra Merah atau lebih dikenal Infra Red. Infra Red ini terbukti apabila digunakan sebagai alat transmisi data, ianya sudah digunakan dalam Remote TV atau berbagai Remote lain-nya. Pasti banyak dari Anda yang tidak mengetahuinya.


3. Lalu teknologi yang paling terkenal sehingga sekarang, iaitu BlueTooth. Pasti Anda sudah tahu semua. Teknologi BlueTooth ini merupakan modifikasi dari Frekuensi Radio, berbeza dengan Infra Red yang menggunakan medium cahaya. BlueTooth ini merupakan teknologi wireless standard  yang berfungsi untuk pertukaran data dari jarak dekat menggunakan frekuensi radio sebesar 2,4Ghz.
 Teknologi ini memang terus berkembang sampai sekarang, dari yang dahulu masih Wireless 1G sampai sekarang yang 4G.\

No comments:

Post a Comment